Concentraţiile tuturor poluanţilor monitorizaţi s-au situat mult sub valorile limită în Capitală în ultima săptămână, iar după evaluarea datelor se reconfirmă ipoteza conform căreia principala sursă de poluare a aerului din aglomerarea Bucureşti este traficul rutier, potrivit Ministerului Mediului.
„Bucureştenii respiră, astăzi, aer de munte! În ultima săptămână, concentraţiile tuturor poluanţilor monitorizaţi s-au situat mult sub valorile limită. În fiecare zi, au existat unele perioade de creştere orară a particulelor PM10 şi NO2, dimineaţa, orele 09:00-11:00, respectiv seara, orele 20:00-22:00, însă amplitudinea acestor creşteri a fost mult sub valorile obişnuite. După după evaluarea datelor, se reconfirmă ipoteza conform căreia principala sursă de poluare a aerului din aglomerarea Bucureşti este traficul rutier. Atunci când traficul se reduce, indicii de calitate arată valori foarte bune”, se arată pe pagina de Facebook a instituţiei.
Luni, la staţia de la Cercul Militar, la ora 11:00, concentraţia de PM10 era de 17,95 micrograme, apropiată de valorile înregistrate de staţia de monitorizare de la Fundata, judeţul Braşov, sau cea de la Semenic, judeţul Caraş-Severin, ambele amplasate în vârf de munte. Spre comparaţie, luni, 3 martie, la aceeaşi staţie şi aceeaşi oră, concentraţiile au înregistrat 130,64 micrograme.
„Avem chiar şi o premieră. Din analiza specialiştilor, astfel de valori nu s-au înregistrat niciodată într-o zi lucrătoare de luni, de când a fost pusă în funcţiune Reţeaua Naţională de Monitorizare a Calităţii Aerului. Aceste rezultate bune de calitate a aerului au fost susţinute şi de condiţiile meteo, favorabile dispersiei pe toată durata săptămânii trecute. Pentru ceilalţi poluanţi (benzen, CO, SO2) nu sunt observaţii importante de menţionat, valorile fiind constant mici pe întreaga perioadă”, precizează sursa citată.
În ultimele zile, am experimentat pe propria piele un București mai respirabil, parcă desprins dintr-o poveste de munte. Este remarcabil cum scăderea traficului rutier a transformat atmosfera urbană, oferindu-ne o pauză binemeritată de la poluarea cotidiană, deși scurtă și sporadică. Această situație mi-a readus în minte importanța schimbărilor individuale și colective pentru un oraș mai verde; un simplu gest, precum alegerea transportului public sau a bicicletei, poate face o diferență semnificativă în calitatea vieții noastre. Am convingerea că dacă reușim să promovăm și să menținem perioade mai lungi cu un aer curat, Bucureștiul poate deveni un oraș mai sănătos și prietenos cu locuitorii săi.