Modelul de producție care a determinat succesul giganților germani nu mai funcționează: fără Rusia, gazul costă mai mult, iar piața chineză s-a închis, scrie cotidianul italian Corriere Della Sera.
Industria auto germană trece printr-o gravă criză existențială. De la începutul anului, Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz au fost nevoite să își revizuiască de mai multe ori în scădere previziunile de profit pentru 2024, pierzând zeci de miliarde pe bursă. Pentru a corecta acest curs, giganții germani se pregătesc acum să ia decizii dureroase care erau de neconceput în urmă cu doar câteva luni. Volkswagen, „mașina poporului”, este chiar pregătită să închidă o fabrică în Germania pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani și nu exclude mii de concedieri în țară. Modelul de producție și de afaceri care a determinat succesul giganților germani este în pericol și nu mai este mult timp pentru a găsi unul nou, la fel de eficient.
Greutatea industriei auto germane
Ponderea socio-economică a sectorului auto din Germania e foarte mare. In această industrie lucreaza peste 770 000 de persoane în țară și reprezintă aproximativ 5 la suta din produsul intern brut al țării. Vânzările de automobile și componente de vehicule fabricate în Germania reprezintă peste 17 procente din exporturile germane la nivel mondial, China fiind principala destinație. Cu timpul, însă, automobilul a devenit și un element fundamental al identității naționale germane, mândria industrială a Germaniei. Prin urmare, este de înțeles de ce guvernul de la Berlin este pregătit să facă totul pentru a evita o criză care ar putea avea repercusiuni imprevizibile asupra politicii germane.
Factorul geopolitic
Problema este că, probabil, nici măcar banii publici nu vor fi suficienți pentru a împiedica o reducere a dimensiunii mașinii teutone. Competitivitatea sa industrială s-a bazat mult timp pe doi piloni. Primul: disponibilitatea energiei ieftine, garantată de aprovizionarea cu gaz rusesc, care a contrabalansat costurile ridicate ale forței de muncă. Al doilea: globalizarea care a permis giganților germani să exporte două treimi din mașinile produse în Germania, compensând slăbiciunea pieței interne. Strategia a funcționat foarte bine timp de mulți ani, dar acum a fost descoperit un defect de fabricație: nu este rezistentă din punct de vedere geopolitic.
Gazul rusesc
Sancțiunile privind gazul rusesc și criza energetică care a urmat au dus la creșterea facturilor la energie în fabricile germane, făcând producția acestora mai puțin competitivă pe piețele internaționale. În același timp, giganții germani și-au văzut principala piață de desfacere, China, în scădere, care a compensat ani de zile stagnarea vânzărilor pe bătrânul continent prin absorbția supracapacității din fabricile europene.
M.Vasiliu
sursa foto: Corriere della Sera