Directorul general al companiei Boeing, David Calhoun, a pledat pentru restabilirea relaţiilor comerciale între SUA şi China, „cruciale”, potrivit lui, la câteva zile după reglementarea vechiului conflict Airbus/Boeing între Uniunea Europeană şi SUA, într-un interviu acordat vineri pentru Le Figaro.
În 15 iunie, Uniunea Europeană şi SUA au ajuns la un acord pentru a reglementa vechiul conflict Airbus/Boeing, suspendând pentru cinci ani tarifele vamale punitive pe care le aplicau în cadrul acestui contencios.
„Acest acord permite guvernelor să iasă dintr-o situaţie care nu făcea decât perdanţi. Şi, în primul rând, clienţii Airbus şi Boeing care au plătit aceste suprataxe”. El „oferă un termen suficient pentru a găsi un acord de lungă durată care să stabilească reguli comune”, a comentat David Calhoun.
„Cred că ar trebui să se ajungă la un acord multilateral, incluzând China, stând cu ochii pe ea. Iar dacă SUA şi UE fac bloc comun în jurul unui acord care se aplică celor mai mari doi constructori mondiali din domeniul aeronautic, acesta va fi un instrument puternic pentru a ralia şi alte naţiuni. Nu vreau în special un alt conflict în cadrul OMC”, a spus el.
Relații tensionate
Potrivit lui David Calhoun, „relaţiile între China şi SUA sunt tensionate, în timp ce ele sunt bune între Boeing şi fără îndoială Airbus şi companiile aeriene chineze, care apreciază şi au nevoie de avioanele noastre”.
„La fel ca şi noi, clienţii noştri chinezi vor continua să ceară guvernului lor să restabilească relaţiile comerciale sino-americane pe care le avem de 15 ani. Sunt convins că cele două guverne vor reuşi să stabilească un dialog care să permită aceasta”, potrivit lui.
El estimează că „relaţia China-SUA este crucială pentru lume. Şi vreau să spun clar: clienţii noştri chinezi vor avea întotdeauna sprijinul Boeing. Singurul lucru care mă îngrijorează este că concurentul nostru poate să obţină un avantaj semnificativ pe această piaţă care este importantă pentru noi. Sper că vom avea reguli ale jocului echitabile în China, aşa cum a fost cazul până acum”, a spus el.
Cu privire la constructorul concurent chinez Comac, patronul Boeing consideră că „într-un anumit fel, istoria marii noastre industrii a probat că doi actori nu sunt suficienţi pentru a răspunde necesităţilor unei pieţe cu o creştere puternică. Cred că există loc pentru trei actori. Ceea ce este important în schimb este ca sosirea Comac să se facă în cadrul relaţiilor comerciale paşnice şi în condiţii de concurenţă corectă”, a subliniat David Calhoun, citat de AFP.
Este fascinant cum, după tumultul generat de conflictul Airbus/Boeing, vedem acum cum marii jucători din industria aviatică recunosc valoarea colaborării și a stabilității comerciale între națiuni și continente. Am experimentat deja în trecut cum tensiunile comerciale pot afecta negativ consumatorii și economia globală, și mi se pare înțelept ca SUA și UE să caute sinergii care să consolideze o poziție comună în fața unor uriași precum China. Dacă se va reuși integrarea Chinei într-un sistem de reguli comune, acesta ar putea fi un exemplu important de cum concurența corectă și dialogul deschis pot transforma o piață extrem de competitivă într-un câștig pentru toți. În viața de zi cu zi, cred că acest principiu al dialogului și al colaborării poate fi aplicat în orice domeniu, construind relații fructuoase și durabile, chiar și între rivali.