Raportului Global Luxury Retail al Savills ofera o analiza a situatiei actuale a pietei de retail de lux, de la extinderea retelelor consacrate, destinatiile-cheie pentru industria luxului si tendintele pietei, pana la interesul in crestere al jucatorilor din retailul de lux pentru achizitia de active imobiliare.
Raportul arata ca, dupa o perioada de doi ani de expansiune continua, piata globala a retailului de lux a inregistrat o incetinire fireasca in 2023, cu mai putine deschideri de noi magazine in regiuni ca Europa si China. Cu toate acestea, piete precum America de Nord si zona Asia-Pacific, cu exceptia Chinei, au inregistrat o crestere de aproape 20 la suta a deschiderilor de noi magazine de lux. Expansiunea a parut sa favorizeze destinatiile de vacanta si sa se indeparteze de principalele zone urbane, desi ambele piete s-au confruntat cu provocari legate de disponibilitatea celor mai potrivite spatii.
Similar cu anii precedenti, marcile de moda si accesorii au dominat si in 2023 expansiunea la nivel global, reprezentand 63 de procente din totalul noilor magazine deschise.
Marcile de bijuterii contrazic tendinta
In timp ce inaugurarile de noi magazine au incetinit in majoritatea categoriilor de retail de lux, marcile de bijuterii au contrazis tendinta, cu o crestere anuala de 30 la suta a deschiderilor de noi magazine.
In ceea ce priveste potentialul de dezvoltare, cele mai promitatoare piete de lux raman cele mai mari si mai bogate orase ale lumii precum New York, Los Angeles, Londra, Paris, Seul si Tokyo. Cu toate acestea, exista o serie de locatii noi care se remarca in ceea ce priveste relativa crestere in dimensiuni in urmatorii 5 ani, veniturile ridicate ale locuitorilor acestora si oferta actuala in ceea ce priveste piata bunurilor de lux. Printre acestea se numara mai multe orase din China si Orientul Mijlociu, unde nivelul crescut de trai, potentialul neexploatat si o industrie turistica infloritoare creeaza o oportunitate semnificativa pentru piata de retail de lux.
“Spre deosebire de brandurile mass-market si chiar de cele premium, care de obicei inchiriaza spatiile de retail, marcile de lux au devenit un jucator important pe piata investitiilor imobiliare, cateva branduri de lux facand achizitii de proprietati de peste 6 miliarde de euro in 2023, o tendinta care va continua pe parcursul anului 2024” – arata raportul. Aceasta tendinta este cauzata partial si de cresterea chiriilor pentru spatiile comerciale de lux, care variaza in Europa de la 125 Euro/mp/luna in Lisabona la 1.250 Euro/mp/luna in Milano, dar depasesc 1.500 Euro/mp/luna pe pietele asiatice, precum Hong Kong. In Bucuresti, un oras cu un stoc redus de spatii de retail de tip high-street, localizate pe Calea Victoriei, chiria medie este de 55 Euro/mp/luna.
Romania, pasi timizi
Potrivit autorilor raportului in Romania, piata de retail de lux se contureaza timid. Succesul acestui segment este strans legat, in general, de piata imobiliara de lux, prezenta unor proiecte rezidentiale sau hoteliere de marca sporind semnificativ probabilitatea ca marcile de retail de lux sa intre pe piata. Pana in 2028, in Romania urmeaza sa sa inaugureze 13 noi hoteluri de cinci stele, inclusiv marci prestigioase precum Mondrian, Hyatt si Kempinski. In sectorul rezidential, in Bucuresti nu s-au livrat inca proiecte de tip branded residence, dar au fost anuntate colaborari cu branduri de lux pe partea de finisaje si mobilier in cadrul unor proiecte aflate in desfasurare.
M.Vasiliu