Comisia Europeană, deranjată de ajutorul financiar de stat pentru Tarom

Comisia Europeană a anunţat luni că a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin date de autorităţile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

TAROM, compania română de transporturi aeriene deţinută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăţi financiare. TAROM a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane de euro, după aprobarea de către Comisie, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020. La 28 mai 2021, autorităţile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM.

Planul de restructurare stabileşte un pachet de măsuri pentru raţionalizarea operaţiunilor TAROM, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire şi reducerea costurilor. România intenţionează să sprijine restructurarea printr-o finanţare publică de aproximativ 190 de milioane de euro. Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecţii de capital, a unei subvenţii şi a eliminării din bilanţ a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane de euro) şi a dobânzii aferente.

Vezi si:  In ciuda amenintarilor de autoritate si rivalitatilor, Facebook isi dubleaza profiturile

Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiţii stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioadă de până la şase luni. După această perioadă, fie ajutorul pentru salvare trebuie să fi fost rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără a primi în continuare sprijin din partea statului, că aceasta contribuie într-o măsură suficientă la costurile restructurării sale şi că denaturările concurenţei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale.

În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare şi ajutorul pentru sprijinirea acestuia îndeplinesc condiţiile prevăzute în orientări.

Vezi si:  Airbus vrea să facă economie fără concedieri

Investigaţia aprofundată a Comisiei va examina în special: dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăţilor companiei TAROM şi pentru restabilirea viabilităţii pe termen lung a acesteia într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde în continuare ajutor de stat; dacă Tarom sau operatorii de pe piaţă ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se astfel că planul de restructurare nu se bazează excesiv pe finanţarea publică şi că ajutorul este proporţional, precum şi dacă planul de restructurare ar urma să fie însoţit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenţei create de ajutor.

Comisia îşi va continua investigaţiile pentru a afla dacă îndoielile sale iniţiale se confirmă.

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *