O penurie de carburant a creat cozi la benzinăriile din Ungaria, a transmis marţi gigantul ungar de energie MOL, în opinia căruia această situaţie este consecinţa plafonării preţurilor la benzină impusă de guvernul lui Viktor Orban.
„Situaţia ofertei este evident critică, cererea a explodat, consumatorii fac rezerve, şi au început achiziţiile determinate de panică”, a precizat Gyorgy Bacsa, director executiv al MOL, într-un comunicat transmis agenţiei France Presse.
Media ungare au arătat marţi cozi de aşteptare de sute de metri la benzinăriile din ţară, în timp ce un fotograf al agenţiei franceze de presă citate a constatat că majoritatea pompelor din mai multe staţii de alimentare din Budapesta erau goale.
„O penurie parţială a produselor noastre ne afectează întreaga reţea, iar un sfert dintre benzinăriile noastre sunt complet goale”, a declarat Bacsa.
Penuria de carburant este cauzată de o scădere cu 30% a importurilor de carburant, precum şi de unele operaţiuni de mentenanţă într-una din rafinăriile MOL, care ar urma să dureze „mai multe săptămâni”, a precizat el.
Deficitul de import este o consecinţă a plafonării preţurilor la carburanţi impusă de guvern, ceea ce a determinat companiile străine să îşi reducă livrările de carburant către Ungaria, conform Asociaţiei Benzinăriilor Independente (FBSZ).
„Trebuie să se renunţe la plafonarea preţurilor”, a precizat FBSZ într-un comunicat transmis AFP.
În noiembrie 2021, Budapesta a decretat un preţ fix de circ 1,17 euro pe litrul de benzină fără plumb 95. Revizuit la fiecare trei luni, plafonul a fost prelungit ultima dată în septembrie şi rămâne în vigoare până la finalul anului.
Guvernul a afirmat că plafonarea preţurilor – la o serie de produse alimentare de bază, precum şi la carburant – vizează sprijinirea activităţii economice şi reducerea inflaţiei galopante pe care executivul o pune pe seama efectelor sancţiunilor UE împotriva Rusiei.
Inflaţia din Ungaria calculată la un an a ajuns la 21,6% în octombrie, cel mai ridicat nivel al său de după 1996 şi al treilea cel mai mare din UE, conform Eurostat.
Situația penuriei de combustibil din Ungaria ilustrează complexitatea și impactul politicilor economice pe termen lung. Din această experiență, putem învăța că intervențiile guvernamentale în economie, cum ar fi plafonarea prețurilor, deși bine intenționate pentru a controla inflația, pot avea consecințe nedorite, cum ar fi aprovizionarea insuficientă și comportamentele de achiziție în panică. Este esențial pentru decidenții politici să echilibreze între măsurile de protecție a consumatorilor și viabilitatea pieței, optând pentru soluții care încurajează stabilitatea și sustenabilitatea economică. Cumpătarea și reglarea cererii personale pot ajuta la prevenirea amplificării unor astfel de crize, fiind o lecție de responsabilitate pentru toți consumatorii.