Mazda Motor Corp discută cu societatea sa mixtă din Rusia încheierea producţiei de maşini în această ţară, după ce invadarea Ucrainei a provocat perturbări în lanţurile de aprovizionare, au declarat duminică pentru Kyodo surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Producătorul auto nipon a oprit în martie exporturile de componente auto către fabrica sa din oraşul Vladivostok, gestionată împreună cu producătorul local Sollers, şi a suspendat operaţiunile la această uzină.
Din 2012, unitatea a produs vehicule pentru piaţa rusă, inclusiv popularul Mazda CX-5.
Săptămâna aceasta, Toyota, care a oprit în martie operaţiunile la fabrica sa din Sankt Petersburg din cauza perturbărilor în lanţurile de aprovizionare, a devenit primul mare producătorul auto nipon care a anunţat că nu va mai produce în Rusia automobile.
Şi Nissan informase recent că va extinde cu încă trei luni suspendarea producţiei la fabrica sa din Sankt Petersburg, Rusia, până la finalul lunii decembrie.
Uzina, care a fost oprită din martie, în urma invadării Ucrainei de către Rusia, urma iniţial să se redeschidă la finalul lunii septembrie.
„Producţia este suspendată la Sankt Petersburg până la finalul lunii decembrie iar angajaţii au fost informaţi. Continuăm să monitorizăm cu atenţie situaţia şi vom lua deciziile care se impun”, a precizat un purtător de cuvânt al Nissan.
Deja, Nissan suspendase exporturile de vehicule către Rusia, după ce conflictul cu Ucraina a sporit riscurile logistice.
Partenerul de alianţă al Nissan – grupul auto francez Renault – a fost nevoit ca în luna mai să îşi vândă activele către statul rus, prima naţionalizare de amploare încheiată în Rusia după lansarea ofensivei din Ucraina.
Pe lângă vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la Avtovaz, grupul auto francez Renault şi-a vândut şi propria uzină din apropiere de Moscova, unde sunt produse automobile Renault şi Nissan, către Primăria capitalei Rusiei. Între timp, celebrul logo al Renault a fost înlăturat de pe faţada uzinei.
Decizia Mazda și a altor mari producători auto de a se retrage din piața rusă subliniază profundele implicații economice și geopolitice ale conflictului din Ucraina. În timp ce acestea pot părea doar acțiuni comerciale, ele reflectă o schimbare istorică în modul în care corporațiile internaționale navighează problemele globale. Retragerea asta oferă o lecție valoroasă: continuitatea și stabilitatea afacerilor nu pot fi separate de contextul geopolitic, iar adaptabilitatea devine esențială. Pentru fiecare dintre noi, este un reminder că trebuie să fim mereu pregătiți să ne adaptăm rapid la schimbări externe, fie ele economice, politice sau de altă natură, rămânând deschiși către noi oportunități și soluții inovatoare.




