A.P. Moller Maersk A/S (Danemarca) şi MSC (Elveţia), cele mai mari companii de transport maritim din lume, au anunţat miercuri că au convenit încheierea în ianuarie 2025 a alianţei lor, ce prevedea punerea în comun a navelor, astfel încât firmele vor adopta în continuare strategii individuale, transmite Reuters.
Alianţa „2M” a fost lansată în 2015 pentru a face faţă deficitului de nave şi cererii slabe, dar şi pentru a asigura competitivitatea şi eficienţa costurilor pe principalele rute de transport maritim din Asia spre Europa, precum şi în oceanele Atlantic şi Pacific.
Ambele companii au văzut alianţa ca pe un mod de a gestiona o capacitate mai ridicată, după achiziţionarea unor nave noi, performante.
Recent, în contextul majorării cererii de transport maritim, după întârzierile provocate de pandemie şi perturbările din lanţul de aprovizionare, MSC a cumpărat mai multe nave, în timp ce Maersk şi-a menţinut în linii mari acelaşi nivel al flotei.
„Astăzi avem o strategie mult mai diferită, căutăm să integrăm afacerile noastre de transport maritim cu cele logistice. Operarea noilor noastre reţele ne dă mai multă flexibilitate şi ne permite să conectăm vapoarele noastre exact acolo unde vrem”, a explicat un director al Maersk, Johan Sigsgaard, într-un interviu acordat Reuters.
Acesta a adăugat că Maersk se aşteapă să ofere în viitor un nivel al serviciilor similar cu cel din timpul parteneriatului cu MSC, fără a creşte preţurile.
Într-un comunicat, MSC a precizat: „Vom continua să consolidăm şi să ne modernizăm flota, pentru a ne extinde pe piaţă”.
MSC (deţinut de familia Aponte) a depăşit în 2021 Maersk, devenind lider global în transportul containerelor. MSC şi Maersk au fiecare o cotă de piaţă de aproximativ 17%.
Decizia de a încheia alianța „2M” între Maersk și MSC reprezintă un semnal clar al schimbării paradigmei în transportul maritim, în care flexibilitatea și adaptabilitatea devin esențiale. Deși inițial alianța a fost un răspuns eficient la problemele de capacitate și cerere, trăim acum într-o eră în care individualizarea și integrarea serviciilor logistice cu transportul maritim oferă mai multe avantaje strategice. Din perspectiva acestui nou context, companiile pot să-și optimizeze operațiunile și să răspundă mai rapid nevoilor pieței, ceea ce poate aduce beneficii semnificative nu doar lor, ci și clienților finali. În viața de zi cu zi, această tendință ne încurajează să fim deschiși la schimbare și să ne adaptăm constant strategiile personale sau profesionale pentru a profita la maxim de noile oportunități apărute.