Consumatorii casnici de energie vor primi oferte pentru piaţa liberă şi au posibilitatea de a-şi alege în cursul lunii ianuarie oferta de furnizare care se va aplica cu data de 1 ianuarie 2021, potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).
Această posibilitate a fost inclusă într-un ordin al preşedintelui ANRE, aprobat pe 23 decembrie.
Aceasta în contextul în care, de la 1 ianuarie, piaţa de electricitate va fi complet liberalizată, iar preţurile finale nu vor mai fi reglementate de ANRE.
Alte prevederi ale ordinului se referă la obligaţia furnizorilor de ultimă instanţă (FUI – n.r.) de a transmite clienţilor casnici odată cu oferta pentru serviciul universal şi cel puţin o ofertă concurenţială, atât în cursul lunii decembrie 2020, cât şi în luna ianuarie 2021.
Consumatorii casnici pot alege furnizorul de energie
De asemenea, este cuprinsă şi obligaţia FUI de a asigura clienţilor casnici cu care încheie contract concurenţial, printr-o factură emisă după încetarea contractului reglementat cu furnizorul de ultimă instanţă, o regularizare comercială, astfel încât valoarea consumului de energie electrică realizat de aceşti clienţi în perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie 2021 şi data încetării contractului încheiat cu furnizorul de ultimă instanţă, rezultată după aplicarea regularizării, să fie aceeaşi cu valoarea care ar fi rezultat în condiţiile aplicării, în aceeaşi perioadă, a ofertei concurenţiale pe baza căreia a fost încheiat contractul concurenţial.
Furnizorii sunt obligaţi să actualizeze toate ofertele din comparator la data publicării Ordinului în Monitorul Oficial.
„Facem precizarea că trecerea unui client casnic de la un furnizor de ultimă instanţă la un alt furnizor nu implică costuri suplimentare. Procesul de schimbare a furnizorului este simplu şi gratuit, nu necesită modificări de ordin tehnic, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de declanşarea sau parcurgerea acestuia. Toţi clienţii casnici au dreptul să îşi schimbe oricând furnizorul de energie electrică, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de 21 de zile de la data solicitării”, au subliniat reprezentanţii Autorităţii.
Furnizorii de energie electrică au obligaţia conform legii: să achiziţioneze energie electrică, astfel încât să asigure acoperirea consumului clienţilor săi, cu prioritate pentru clienţii beneficiari ai serviciului universal din portofoliul propriu, iar, la cererea scrisă a unui client final, să comunice, în scris, într-un interval de cel mult 15 zile lucrătoare, o ofertă privind condiţiile echitabile de furnizare a energiei electrice, care conţine, obligatoriu, preţul de furnizare, termenii de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare şi nu trebuie să utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare în relaţia cu clientul final, nerespectarea acestor obligaţii fiind sancţionată conform legii cu amenda între 5-10% din cifra de afaceri anuală.
Odată cu liberalizarea pieței energiei, am remarcat că diversitatea ofertelor de la furnizori a permis consumatorilor să aleagă opțiuni mai potrivite nevoilor lor, ceea ce a condus, în multe cazuri, la economii semnificative. Din interacțiunea cu această nouă realitate din piață, am conștientizat cât de important este să fim informați și să comparăm ofertele disponibile – un proces simplu datorită platformelor de informare și a transparenței impuse furnizorilor. Aplicarea corectă și clară a regularizărilor a contribuit la creșterea încrederii consumatorilor în acest sistem. Astfel, învățătura pe care o extragem din experienta acestei tranziții este că informarea și proactivitatea sunt aliații noștri de încredere pentru a naviga cu succes schimbările din sectorul energetic.