Rezumat:
Un studiu recent arata ca masinile Tesla au o rata de mortalitate ciudat de ridicata. Ce se intampla cu masinile electrice ale gigantului american?
Masinile Tesla fascineaza pe cat de mult ingrijoreaza. In timp ce marca lui Elon Musk revolutioneaza industria auto cu inovatiile sale tehnologice, un nou studiu realizat de iSeeCars pune bete in roate. Datele analizate de acest site specializat in automobile arata o rata alarmant de ridicata a accidentelor mortale in care sunt implicate vehicule Tesla, mult peste media nationala din SUA.
Cifre infricosatoare
Statisticile vorbesc de la sine: Tesla inregistreaza 5,6 accidente mortale pe miliard de kilometri parcursi, de doua ori mai mult decat media nationala de 2,8. Studiul, bazat pe datele oficiale ale Administratiei Nationale pentru Siguranta Traficului pe Autostrazi din SUA (NHTSA), s-a axat pe vehiculele produse intre 2018 si 2022. In acest clasament sumbru, Tesla se afla doar in fata Kia (5,5 accidente mortale) si mai departe in spatele Buick, Dodge si Hyundai.
Interfata tactila si Autopilotul, de vina
Cum pot fi explicate aceste statistici ingrijoratoare? Expertii indica mai multi factori. In primul rand, omniprezenta ecranelor tactile in compartimentul pasagerilor. Tesla a luat decizia radicala de a elimina aproape toate butoanele fizice in favoarea unei mari interfete centrale cu ecran tactil. Acesta controleaza majoritatea functiilor vehiculului, de la stergatoarele de parbriz la aerul conditionat. O configuratie care ii obliga pe soferi sa isi ia ochii de la drum mai des.
Celalalt punct critic se refera la modul Autopilot si „Autoconducere completa”. In ciuda denumirii lor inselatoare, aceste tehnologii de asistenta a soferului nu fac masina complet autonoma. Cu toate acestea, multi soferi le supraestimeaza capacitatile, incurajati de comunicarea uneori ambigua a Tesla. Aceasta incredere excesiva poate duce la o pierdere fatala a atentiei.
Un paradox tehnologic ingrijorator
Cel mai surprinzator aspect al acestor rezultate este contrastul dintre scorurile excelente obtinute de Tesla la testele de impact si numarul excesiv de decese de pe sosele. Karl Brauer, analist executiv la iSeeCars, subliniaza ca problema nu consta in proiectarea vehiculului, ci in comportamentul soferului. Masinile nu au fost niciodata atat de sigure din punct de vedere tehnic, dar aceste progrese sunt neutralizate de distragerea atentiei la volan si de vitezele excesive.
Modelul Y este o ilustrare perfecta a acestui paradox. SUV-ul electric Tesla ocupa locul sase in topul celor mai mortale modele individuale, chiar daca dispune de toate cele mai recente inovatii in materie de siguranta. O situatie care ridica semne de intrebare cu privire la echilibrul dintre inovatia tehnologica si siguranta rutiera.
Sursa: https://www.presse-citron.net/les-tesla-sont-les-voitures-electriques-les-plus-mortelles/