UE ia măsuri în piețele digitale

Noul regulament UE privind pieţele digitale (Digital Markets Act – DMA) va intra în vigoare marţi, 1 noiembrie, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.

Noul regulament va pune capăt practicilor neloiale ale companiilor care acţionează în calitate de controlori de acces în economia platformelor online. Acesta a fost propus de Comisie în decembrie 2020 şi aprobat de Parlamentul European şi de Consiliu în timp record, în martie 2022.

Regulamentul privind pieţele digitale defineşte situaţiile în care o platformă online mare poate fi considerată controlor de acces. Sunt vizate platformele digitale ce reprezintă un loc de întâlnire important al utilizatorilor comerciali cu consumatorii şi care, din poziţia de care beneficiază, pot acţiona ca un organ de reglementare privat, generând astfel blocaje în economia digitală. Pentru a aborda aceste aspecte, Regulamentul privind pieţele digitale va defini o serie de obligaţii pe care aceşti controlori de acces vor trebui să le respecte, inclusiv interzicerea anumitor comportamente ale acestora.

Vezi si:  Hackerii profita de coronavirus

Societăţile care operează unul sau mai multe dintre aşa-numitele „servicii de platformă esenţiale” enumerate în DMA sunt considerate controlori de acces dacă îndeplinesc anumite cerinţe. Sunt vizate: serviciile de intermediere online, cum ar fi magazinele de aplicaţii, motoarele de căutare online, serviciile de socializare în reţea, anumite servicii de mesagerie, serviciile platformelor de partajare a materialelor video, asistenţii virtuali, browserele web, serviciile de cloud computing, sistemele de operare, pieţele online şi serviciile de publicitate.

Există trei criterii principale pe baza cărora o societate se încadrează în domeniul de aplicare al DMA: să fie suficient de mare încât să aibă un impact pe piaţa internă – atunci când societatea realizează o anumită cifră de afaceri anuală în Spaţiul Economic European (SEE) şi furnizează un serviciu de platformă esenţial în cel puţin trei state membre ale UE; să controleze un canal important prin care întreprinderile utilizatoare intră în legătură cu consumatorii finali – în cazul în care societatea furnizează un serviciu de platformă esenţial lunar unui număr de peste 45 de milioane de utilizatori finali activi stabiliţi sau situaţi în UE şi anual unui număr de peste 10 000 de utilizatori comerciali activi stabiliţi în UE şi să deţină o poziţie solidă şi durabilă – în cazul în care societatea a îndeplinit al doilea criteriu în ultimii trei ani.

Vezi si:  Romania, printre codasii Europei la competitivitate digitala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *