Guvernul a decis, prin ordonanta de urgenta, sa dea presei un balon de oxigen in aceasta perioada dificila cu care se confrunta din cauza scaderii dramatice a vanzarilor din publicitate.
La schimb, televiziunile, posturile de radio, site-urile si presa print vor transmite mesaje de utilitate publica, in cadrul unei campanii de informare referitoare la COVID-19.
Ordonanta de urgenta se refera la organizarea si desfasurarea unor campanii de informare publica in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea COVID-19, cu accent pe regulile care trebuie respectate atat pe perioada starii de urgenta, cat si dupa 15 ma.
Ionel Danca, seful Cancelariei prim-ministrului, a declarat ca, prin aceasta campanie guvernul va informa populatia in legaturile cu masurile luate in contextul pandemiei, si in acelasi timp este un “mecanism de sprijin pentru mass-media si jurnalisti, care, in aceasta perioada, au venituri scazute din publicitate.”
Ce conditii trebuie indeplinite
Programul se va derula timp de patru luni. Suma totala este de 200 de milioane de lei (40 de milioane de euro), din care:
- 55 la suta pentru televiziuni – mai putin postul public, care oricum are obligatia de a prezenta mesajele oficiale. Statiile cu acoperire in toata tara primesc 47 de procente, iar televiziunile locale 8 la suta din bani.
- 23 la suta pentru publicatiile online;
- 12 la suta revin posturilor de radio – mai putin postul public de radio, care, prin statut, trebuie sa prezinte gratuit mesajele de interes general. De remarcat suma, totusi, mica alocata radiourilor, in conditiile in care online-ul si televiziunile sunt preferate de majoritatea covarsitoare a romanilor ca sursa de informatii.
- 5 la suta primeste presa scrisa – ziare si alte publicatii in print.
- 4 procente pentru outdoor.
- 1 procent pentru creatia materialelor campaniei.
Sunt eligibile doar institutiile de presa care nu au datorii la stat si care au cel putin doi angajati pe perioada nedeterminata sau pe drepturi de autor dinainte cu 6 luni de decretarea starii de urgenta.
Rezultatele vor fi evaluate, e posibil ca guvernul sa ia banii inapoi
In cazul in care impactul nu va fi cel scontat – rating, afisari, punct audienta – institutia de presa va fi penalizata, dupa o schema stabilita clar – in sensul diminuarii sumei acordate.
M.Vasiliu