Piaţa neagră a ţigaretelor din România se situează în 2020 la o medie anuală de 9,4% din totalul consumului, cel mai mic nivel din ultimii 12 ani, în condiţiile în care media înregistrată în 2019 a fost de aproape 14%, arată datele companiei Novel Research.
„Pe parcursul anului 2020 piaţa neagră a scăzut în aproape toate regiunile ţării, comparativ cu 2019. Regiunea nord-est continuă şi în acest an să fie cea mai afectată de comerţul ilegal, deşi se află în scădere cu 8,3 puncte procentuale până la 24,7%. Scăderi semnificative se înregistrează şi în sud vest (10,8 p.p. până la 10,7%), vest (10,6 p.p. până la 8,9%) şi sud-est (6,1 p.p. până la 4,7%). Din punct de vedere al provenienţei produselor de pe piaţa neagră, ponderea „cheap whites” scade cu 8,5 p.p. în 2020 faţă de 2019, până la 46,2%, Moldova şi Serbia rămân relativ constante faţă de anul precedent cu 15,7% respectiv 0,5%, iar Ucraina scade cu 6,4 p.p. până la 5,2%. În schimb, ponderea produselor provenite din Duty Free creşte cu 9,9 p.p. până la 18% „, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.
Scădere cu 30%
„În contextul în care nivelul contrabandei a scăzut cu circa 30% în 2020 faţă de 2019, statul a făcut mai mulţi bani din ţigări. BAT a plătit cu circa 500 de milioane de lei mai mult în primele 9 luni ale lui 2020 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, depăşind pragul de 7 miliarde de lei, pe fondul eforturilor considerabile ale autorităţilor care, în ciuda pandemiei COVID, au reuşit să întărească controlul frontierelor şi pieţelor şi să ofere astfel o şansă companiilor oneste. Ne dorim să colaborăm cu autorităţile în vederea elaborării unui plan de acţiuni pe termen mediu şi lung care să stabilizeze nivelul pieţei negre la sub 10% şi în anii care urmează”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic şi Relaţii Publice, British American Tobacco.
„În acest an de criză fără precedent, tutunul s-a dovedit un sector rezilient, pe care statul s-a putut baza. Potrivit execuţiei bugetare din octombrie, veniturile provenite din accizele pe tutun au crescut cu 12% an/an. JTI va continua să fie un bun contribuabil şi un partener al autorităţilor de aplicare a legii. În această perioadă se derulează cel de-al doilea val al campaniei „Contrabanda este crimă organizată”, în parteneriat cu ANAF, Vama, Poliţia de Frontieră, Poliţia Română. Vom continua să susţinem cele peste 40 de echipe canine din punctele vamale, valoarea mărfurilor confiscate şi a amenzilor aplicate cu ajutorul acestora depăşind cu mult investiţia. JTI desfăşoară programe de combatere a contrabandei în parteneriat cu autorităţile încă din 2005, iar de peste zece ani susţine campanii publice anuale, precum şi echipele canine din cadrul Vămii, specializate în depistarea tutunului, drogurilor şi a banilor cash”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova şi Bulgaria.