Graul si porumbul s-au ieftinit dupa plecarea primei nave cu cereale din Ucraina

Cotatiile futures la grau si porumb au scazut la bursa din Chicago, dupa ce prima nava incarcata cu cereale din Ucraina a plecat din portul Odesa, printr-un coridor naval sigur. Nava “Razoni”, sub pavilion Sierra Leone, va ajunge in portul Tripoli, din Liban.

La bordul Razoni sunt 26.000 de tone de porumb. Pana la destinatie, vaporul cu grane se va opri la Istanbul, pentru inspectii. Rusia blocase exportul de cereale din Ucraina, insa, dupa negocieri intense cu medierea Turciei si a ONU, exista sperante ca livrarile vor fi reluate. De asemenea, exista sperante ca deblocarea exporturilor va duce la scaderea preturilor la grane. Un prim efect s-a simtit deja. Cotatiile la grau au fost in scadere, dupa stirile ca prima nava a plecat din Ucraina. Pe bursa din Chicago, la grau, cel mai tranzactionat contract la CBOT a scazut cu 1,8 la suta, pana la 7,93 dolari per bushel, in timp ce cotatia porumbului a scazut cu 2,2 la suta, pana la 6,06 dolari per bushel.

Vezi si:  Angajații își aleg alt loc de muncă din cauza salariului

Dupa invazia ruseasca, exporturile de cereale ale Ucrainei au fost reorientate spre transportul rutier si fluvial cu directia Europa de Est, insa traderii subliniaza că este nevoie de transporturile maritime pentru a creste, în mod semnificativ, volumul livrarilor.

Daca planul de reluare a exporturilor de cereale ucrainene reuseste, se anticipeaza o scadere a preturilor globale la grane si seminte. Totusi, unii experti si oficiali internationali sustin ca va fi o scadere neglijabila, tinand cont ca recolta din Ucraina, din acest an, va fi mai mica din cauza ca razboiul a dat peste cap agricultura.

Asigurari mari

In plus, pretul cerealelor va ramane deosebit de ridicat tinand cont de costul mare al asigurarilor. Firmele de asigurari, desi initial au refuzat sa asigure vapoarele si incarcatura, au acceptat apoi incheierea politelor. Lloyd’s, de la asiguratorul londonez Ascot si broker-ul Marsh au lansat un nou produs: asigurarea maritima de razboi pentru cerealele si produsele alimentare trimise din porturile ucrainene la Marea Neagra. Nu se stie suma pentru care a fost asigurat acest prim transport, dar expertii spun ca e extrem de mare.

Vezi si:  Care este diferenta dintre macroeconomie si microeconomie?

M.Vasiliu

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *