Noi norme privind taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru cumpărăturile online vor intra în vigoare marţi, ca parte a eforturilor de a asigura condiţii de concurenţă mai echitabile pentru toate societăţile, de a simplifica comerţul electronic transfrontalier şi de a introduce o mai mare transparenţă pentru cumpărătorii din UE în ceea ce priveşte preţurile şi opţiunile pe care le au la dispoziţie, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Sistemul de TVA al UE a fost actualizat ultima dată în 1993 şi nu a ţinut pasul cu creşterea în amploare a comerţului electronic transfrontalier, care a transformat sectorul comerţului cu amănuntul în ultimii ani. Noile norme vor afecta vânzătorii şi pieţele/platformele online, atât din interiorul, cât şi din afara UE, operatorii poştali şi curierii, administraţiile vamale şi fiscale, precum şi consumatorii.
Începând cu 1 iulie 2021, vor fi introduse o serie de modificări ale modului în care se percepe TVA pentru vânzările online, indiferent dacă consumatorii cumpără de la comercianţi din interiorul sau din afara UE. De exemplu, în cadrul sistemului actual, bunurile cu o valoare mai mică de 22 de euro importate în UE de către societăţi din afara UE sunt scutite de TVA. Începând de marţi, această scutire este suspendată, astfel încât TVA să fie percepută pentru toate bunurile care intră în UE – la fel ca în cazul bunurilor vândute de întreprinderile din UE.
Ce reguli se modifică
În prezent, vânzătorii online trebuie să fie înregistraţi în scopuri de TVA în fiecare stat membru în care au o cifră de afaceri care depăşeşte un anumit prag general, care variază de la o ţară la alta. De la 1 iulie, aceste praguri diferite vor fi înlocuite cu un prag comun la nivelul UE de 10.000 euro, iar dacă pragul este depăşit, TVA trebuie plătită în statul membru în care sunt livrate bunurile.
Pentru a simplifica viaţa acestor societăţi şi pentru a le facilita vânzarea în alte state membre, comercianţii online se pot înregistra acum pe un portal electronic denumit „Ghişeul unic”, unde îşi pot îndeplini toate obligaţiile în materie de TVA pentru vânzările lor în întreaga UE. Acest prag de 10.000 euro se aplică deja din 2019 pentru serviciile electronice vândute online.
În loc să se confrunte cu proceduri complicate în alte ţări, societăţile se pot înregistra în propriul stat membru şi în propria lor limbă. Odată înregistrat, comerciantul cu amănuntul online poate notifica şi plăti TVA-ul la ghişeul unic pentru toate vânzările sale în UE printr-o declaraţie trimestrială. Ghişeul unic se va ocupa de transferarea TVA către statul membru respectiv.
Introducerea unui ghişeu unic pentru importuri destinat vânzătorilor din afara UE le va permite acestora să se înregistreze cu uşurinţă în scopuri de TVA în UE şi să se asigure că suma corectă reprezentând TVA ajunge la statul membru în care este exigibilă în cele din urmă. Pentru consumatori, aceasta înseamnă mult mai multă transparenţă: atunci când cumpăraţi de la un vânzător sau pe o platformă din afara UE înregistrată la ghişeul unic, TVA-ul ar trebui să facă parte din preţul pe care îl plătiţi vânzătorului. Aceasta înseamnă că nu mai există apeluri din partea serviciilor vamale sau de curierat prin care se solicită o plată suplimentară atunci când bunurile ajung în ţara dumneavoastră, deoarece TVA-ul a fost deja plătit.