Cat de curand s-ar putea sa nu mai fie nevoie sa scoatem telefonul sau portofelul pentru a face o plata. Mai multe platforme bancare pun la punct sistemul de recunoastere faciala.
Cea mai recenta companie care pune la punct acest sistem este Mastercard Inc., care a inceput o perioada de teste pentru plata biometrica. Deocamdata, doar in magazine care vand produse pentru amenajarea caselor. Asadar, in locul cardurilor contactless, a telefoanelor sau a PIN-ului, clientii pot plati doar prin recunoastere faciala.
Este sistemul pus la punct de Biometric Checkout Program, tehnologie comparabila cu FaceID folosit de Apple pentru a aproba plati sau pentru a debloca dispozitivul. Fata clientului e scanata de o aplicatie din magazin, care apoi compara faţa cu fisa bancara a clientului.
“Cand a izbucnit pandemia COVID, toata lumea a trecut la metodele digitale, iar clientii s-au axat pe tehnologiile noi. Clientii nostri din toata lumea ne-au cerut sa dezvoltam acest sistem de plata a cumparaturilor. E o tehnologie noua, cool, care permite consumatorilor sa faca o plata cu un zambet, cu fata lor sau doar cu un salut, fluturand mana” – precizeaza Mastercard.
Probleme privind confidentialitatea
Sunt si voci care ridica problema incalcarii intimitatii. Dar dezvoltatorii acestor sisteme afirma ca au pus la punct un set de standarde, astfel incat securitatea si confidentialitatea acestei metode de plata sa fie total protejate. Organizatiile pentru drepturile omului nu sunt de acord cu plata prin date biometrice. Argumentul este ca ar fi o incalcare a intimitatii consumatorului, dar ar fi si o problema tehnica: pot aparea furturi de identitate si compromiterea contului, iar chestiuni de acest gen se rezolva mai greu decat o schimbare de PIN.
Brazilienii sunt primii care vor experimenta noua metoda de plata
Mastercard a anuntat ca primul program pilot a fost lansat in Brazilia, cu aplicatia Payface. In 5 supermarketuri din Sao Paulo, clientii pot plati prin recunoastere faciala.
Metoda de plata folosind recunoasterea faciala este una dintre multe tehnologii experimentate de magazine, banci si firme pentru a elimina banii cash si pentru a reduce fraudele.
M.Vasiliu