Air Claim este primul creditor care a solicitat deschiderea procedurii de insolvenţă pentru compania Blue Air, în condiţiile în care mai are de recuperat de la operatorul aerian 85.000 de euro, după ce acesta a făcut plăţi considerabile, amiabil ori prin executare silită, pe parcursul anului 2022, se arată într-un raport al companiei, remis joi Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
Compania care facilitează obţinerea compensaţiilor pentru pasagerii cu zboruri anulate sau întârziate – Air Claim – precizează că rezultatele activităţii sale nu depind semnificativ de situaţia Blue Air, însă atrage atenţia că, în cazul în care sumele respective nu vor fi recuperate, vor exista potenţiale venituri ce rămân nerealizate (diferenţa dintre valoarea creanţelor şi costul de achiziţie).
„În contextul accelerării de business, precizăm că distribuţia cererilor de despăgubire după operatorii de servicii de transport aerian este echilibrată şi dimensiunea afacerii nu depinde semnificativ în niciun fel de activitatea companiei Blue Air. Cererea de insolvenţă depusă reprezintă un demers juridic firesc, care poate contribui chiar la notorietatea Air Claim, având în vedere că am fost primul creditor care a solicitat deschiderea procedurii de insolvenţă. Insolvenţa sau chiar falimentul Blue Air nu este de natură a afecta semnificativ veniturile Air Claim, costurile cu cesionarea respectivelor creanţe fiind puţin relevante, prin raportare la cifra de afaceri a societăţii. Cu toate acestea, se impune menţiunea că, dacă costurile sunt totuşi limitate în ceea ce priveşte situaţia Blue Air, în ipoteza în care sumele respective nu vor fi recuperate, vor exista potenţiale venituri ce rămân nerealizate (diferenţa dintre valoarea creanţelor şi costul de achiziţie)”, se spune în raport.
Air Claim adaugă că a acţionat în instanţă, pentru despăgubiri cerute de pasageri, mai mulţi operatori, Blue Air nefiind singurul sau cel mai important. Astfel, Air Claim a cesionat creanţe privind TAROM, Wizz Air, Hisky şi Air Bucharest.
De asemenea, activitatea de cesionare a creanţelor (la o fracţie din valoarea principalului) a fost intensificată, în momentul de faţă fiind depuse 150 – 200 de dosare lunar. Spre comparaţie, dosarele Blue Air depuse în cererea de deschidere a insolvenţei sunt în număr de 120 (practic mai puţin decât o lună de activitate).
Air Claim subliniază că anul 2022 a fost unul bun pentru afacere, numărul total de cereri de despăgubire pentru zboruri întârziate sau anulate fiind de 85.460, în creştere cu 219% faţă de anul 2021, în timp ce sumele aprobate la plată de companiile aeriene au fost în valoare de aproximativ 7,1 milioane de lei, cu 517% mai mult decât în anul 2021.